13 دسامبر 2022 - یک مطالعه جدید نشان داد که چربی زیر پوستی که در مکان هایی مانند باسن، ران و پشت بازوها ظاهر می شود، به عنوان محافظ در برابر التهاب مغز در زنان حداقل تا زمان یائسگی عمل می کند.

بر اساس مطالعه ی محققان کالج پزشکی جورجیا، این التهاب مغزی در زنان می تواند منجر به مشکلاتی مانند زوال عقل و سکته شود.با این حال، در مردان در هر سنی بیشتر احتمال دارد که چربی در اطراف اندام های اصلی در حفره شکمی تجمع یابد که به عنوان چاقی احشایی شناخته می شود، در نتیجه، مردان نسبت به زنان قبل از سن یائسگی، در معرض خطر بیشتری برای مشکلات مرتبط با التهاب، مانند حملات قلبی و سکته مغزی هستند.

پرفسور الکسیس ام استراناهان، استاد علوم اعصاب در کالج پزشکی جورجیا، گفت: وقتی صحبت از محافظت در زنان می شود، اولین چیزی که به آن فکر می کنیم، هورمون استروژن است.اما ما باید از این نوع ایده ساده‌گرایانه که هر تفاوت جنسی شامل تفاوت‌های هورمونی و قرار گرفتن در معرض هورمون است، فراتر برویم.

محققان با بررسی موش‌های نر و ماده، از نظر میزان و محل بافت چربی و همچنین سطوح هورمون‌های جنسی و التهاب مغز تلاش کردند که اطلاعات بیشتری را در مورد مکانیسم ملتهب شدن مغز بدست آورند. موش‌های ماده ای که چاق هستند، مانند انسان ها، چربی زیرپوستی بیشتری دارند و چربی احشایی کمتری نسبت به موش‌های نر دارند.

محققان دریافتند که از دست دادن چربی زیر جلدی باعث افزایش التهاب مغز در زنان بدون تغییر سطوح استروژن و سایر هورمون‌های جنسی آنها می‌شود.

پرفسور استراناهان گفت: وقتی چربی‌های زیر جلدی را از معادله خارج کردیم، ناگهان مغز زنان شروع به التهاب کرد به همان روشی که مغز مردان دچار التهاب شده بود و چربی ها بیشتر در ناحیه ی احشایی تجمع یافتند.

او همچنین اضافه کرد که "زنانی که چربی زیر پوستی آنها برداشته نشده بود، اما با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شدند، دارای سطح التهاب مغزی مشابه با مردان بودند."

هنگامی که چربی زیر جلدی موش‌هایی که در سنین پایین از رژیم غذایی کم‌ چرب استفاده می ‌کردند، برداشته شد، چربی احشایی آنها کمی بیشتر و کمی التهاب بیشتری در بافت چربی آنها ایجاد شد.با این حال، پرفسور استراناهان و همکارانش هیچ مدرکی مبنی بر التهاب در مغز پیدا نکردند.

استراناهان گفت: درس مهم این تحقیق این است که "لیپوساکشن نکنید و رژیم غذایی پرچرب نخورید" درس دوم این است که BMI، که معمولاً برای نشان دادن اضافه وزن، چاقی و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های بی‌شماری استفاده می‌شود، احتمالاً ابزار چندان معنی‌داری نیست. او اضافه کرد که یک شاخص آسان و دقیق‌تر برای ارزیابی خطر متابولیک و سلامت بالقوه ی مغز، محاسبه آسان "نسبت دور کمر به دور باسن" است.

او خاطرنشان کرد که برخی دلیل اینکه زنان ذخایر چربی زیر پوستی بالاتری دارند، را فعال کردن ذخایر انرژی کافی برای تولید مثل می‌دانند و او این رابطه را به چالش نمی‌کشد، اما بسیاری از سؤالات مانند میزان چربی مورد نیاز برای حفظ باروری در مقابل سطحی که بر متابولیسم تأثیر می ‌گذارد، هنوز بی پاسخ می ‌مانند.

منبع:

https://www.daijiworld.com/news/newsDisplay?newsID=1029157